Logo Kurier Iławski

Pierwsza strona
INFORMACJE
Opinie
Kurier Zdrowia i Urody
Papierosy
CENNIK MODUŁOWY
Ogłoszenia drobne
Ogłoszenia modułowe
Stopka
Wyszukiwarka
FORUM

INFORMACJE
Jak trwoga to do... piwnicy
Nie daj się oszukać!
Zbudują wojskowy radar radiolokacyjny
Pierwsza taka operacja
Do studzienki mógł wpaść człowiek!
Jakie komitety wystartują w wyborach?
Wilki rozszarpały psy domowe na oczach dziecka
Radna Ewa Jackowska: Czuję się oszukana!
Leczyła duszę i ciało. Anna Betley-Duda
Urodziła na klatce schodowej
Film „Na żelaznej drodze: 150 lat kolejowej Iławy”
Strajk w markecie Kaufland
Atak wilka na dzieci
Historyczne nominacje rządowe dla naszych z regionu
Budowa zabrała młode życie
Szokujący incydent w Szkole Podstawowej nr 1
Burmistrz jednak podnosi podatki
Tragedia w fabryce Szynaka. Zabiła go rutyna? Brak nadzoru?
Napisała ciąg dalszy „Znachora”
Zakaz wejścia na internę szpitala
Więcej...

2015-12-09

Kara za paliwo dla stacji w Iławie


Kontrole na stacjach paliw przeprowadzono w całej Polsce. Na stacji DOR-JAN w Iławie wykryto nieprawidłową prężność par. – Po prostu zimowe paliwo nam się jeszcze nie skończyło – tłumaczył nam właściciel stacji paliw Jan Pochoryłko.

Stacja paliw DOR-JAN przy ul. Ostródzkiej 52 (naprzeciwko firmy Szynaka Meble) należy do Jana i Eugeniusza Pochoryłko oraz Lucyny i Andrzeja Standarskich.

10 czerwca br. inspektorzy z Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej pobrali do badań próbki benzyny bezołowiowej Pb98.

LABORATORYJNE BADANIE

Badania laboratoryjne przeprowadzone przez akredytowane, niezależne Specjalistyczne Laboratorium Badania Paliw i Produktów Chemii Gospodarczej z siedzibą w Bydgoszczy wykazały, że oferowana w dniu kontroli benzyna bezołowiowa nie spełnia wymagań jakościowych określonych przez Ministerstwo Gospodarki.

Chodziło o jeden parametr paliwa – prężność par dla okresu letniego, którego wynik badania wyniósł 66,6 kPa, przy wymaganiach jakościowych minimum 45,0 kPa i maksimum 60,0 kPa.

WINA I KARA

W związku z tym Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na iławską firmę DOR-JAN obowiązek uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań – w wysokości 1.431,71 zł.

Według specjalistów z Laboratorium Orlenu, stosowanie bardzo lotnych benzyn (a więc o wyższej prężności par) ułatwia rozruch silnika. Dlatego też w chłodniejszych porach roku dopuszczalny jest wyższy limit. Konieczny jest jednak odpowiedni balans.

Stosowanie zbyt lotnych benzyn zwiększa bowiem zdolność paliwa do powstawania korków parowych. W efekcie silnik zaczyna się dławić i może się nawet zatrzymać.

SŁABO SIĘ SPRZEDAJE

– Na naszej stacji paliw badano tylko benzynę bezołowiową PB98 – mówi Jan Pochoryłko, jeden ze współwłaścicieli stacji paliw. – Benzyna ta najsłabiej się sprzedaje. Sprzedajemy jej tylko 1,8% w stosunku do PB95.

Wskaźniki prężności benzyny w okresie zimowym (od 1 listopada do końca lutego) wynosi 60-90 kPa, w okresie letnim (od 1 maja do 30 września) spada do 45-60 kPa, a w okresie przejściowym (od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października) sytuować się na pułapie 45-90 kPa.

– Benzynę PB98 kupiliśmy wiosną, w kwietniu – wyjaśnia Pochoryłko. – Do czerwca się ona nie sprzedała, stąd ten wskaźnik. Nie było żadnych manipulacji z naszej strony odnośnie oktanów, czy wody w benzynie. Mieliśmy po prostu tzw. paliwo zimowe. Mamy zawartą umowę z Orlenem i tylko stamtąd bierzemy paliwo. Jesteśmy również przez nich nieustannie kontrolowani. W dniu 19 czerwca mieliśmy z Płocka dostawę paliwa, które miało już odpowiednie parametry.

SILNIK NIE UCIERPI...?

– Orlen od razu zareagował i przeprowadził u nas kontrolę 1 lipca, wówczas nie wykryto już żadnych nieprawidłowości – dodaje współwłaściciel Andrzej Standarski. – Kolejna kontrola miała miejsce 12 listopada i też wszystko było ok.

Właściciele uważają, że nic takiego nie dzieje się z samochodem, gdy w okresie letnim zatankuje się tzw. zimowe paliwo.

– To jest taka pułapka ustawodawcy – kontynuuje Pochoryłko. – Akurat skontrolowano u nas te paliwo, które najmniej się sprzedaje. Dodatkowo wskaźnik dopuszczał prężność do 60 kPa, a nasze paliwo miało 66,6 kPA, czyli zaledwie 5,5 kPA więcej. To niewielkie przekroczenie. Teraz dopilnowaliśmy, by zamówić od 1 listopada odpowiednie paliwo. Ciężko się przechodzi w tych okresach na odpowiednie paliwo.

NATALIA ŻURALSKA






Iława. Stacja Paliw DOR-JAN przy ul. Ostródzkiej,
naprzeciwko „Europa Center”. Tutaj pobrano
próbki do badań, w których wykryto
nieprawidłowości.




  2015-12-09  

Z komentarzami zapraszamy na forum
Wróć   Góra strony
102487813



REDAKCJA:
redakcja@kurier-ilawski.pl


Zaproszenia: co, gdzie, kiedy?
informator@kurier-ilawski.pl


Biuro Ogłoszeń Drobnych:
drobne@kurier-ilawski.pl


Biuro Reklamy:
reklama@kurier-ilawski.pl


Kronika Towarzyska:
kronika@kurier-ilawski.pl






Pierwsza strona | INFORMACJE | Opinie | Kurier Zdrowia i Urody | Papierosy | CENNIK MODUŁOWY | Ogłoszenia drobne | Ogłoszenia modułowe
Stopka | Wyszukiwarka | FORUM | 
E-mail: redakcja@kurier-ilawski.pl, reklama@kurier-ilawski.pl, ogloszenia@kurier-ilawski.pl
Copyright © 2001-2024 - Kurier Iławski. Wszystkie prawa zastrzeżone.