Logo Kurier Iławski

Pierwsza strona
INFORMACJE
Opinie
Kurier Zdrowia i Urody
Papierosy
CENNIK MODUŁOWY
Ogłoszenia drobne
Ogłoszenia modułowe
Stopka
Wyszukiwarka
FORUM

INFORMACJE
Nie żyje burmistrz MAREK ŻYLIŃSKI
Czarna seria zatruć dzieci
Zły dotyk pana nauczyciela wuefu
Alkoholu nie kupisz nocą
Silna kobieta z talentem
Znowu podwyżka za wywóz śmieci
Nowa sekretarz miasta Iławy
Hulajnogi blokują miasto
Kto wreszcie zlikwiduje szlabany?
Kolejna porodówka zlikwidowana
Szef zapłaci za zmarłego pracownika
Koniec ery Adama Żylińskiego
Zabił ją narkotyk
Odeszła legenda sportu
Nie żyje Aleksandra Zecha
Iga Świątek i Agnieszka Radwańska polubiły Iławę
Droższe bilety autobusów miejskich
Czy ktoś kradnie nawet woreczki na psie kupy?
Paszport wyrobisz w Iławie!
Czy przewodniczący Brzozowski straci mandat?
Więcej...

INFORMACJE

2011-08-10

Iława pozostanie bez nowych wiaduktów PKP


Linia kolejowa między Warszawą a Gdynią będzie modernizowana. Również nasz region czekają wielkie przebudowy. Epokowe modernizacje ominą jednak same miasto Iławę. Podczas gdy w okolicznych nawet wsiach (!) budowane będą drogowe wiadukty, w stolicy powiatu pozostaną po staremu... szlabany. Jak to możliwe?


GMINA WIEJSKA IŁAWA:
KOLEJOWE REWOLUCJE

W odróżnieniu od miasta, najwięcej zmian będzie na obszarze gminy wiejskiej Iława.

– Negocjacje między nami a koleją trwały osiem miesięcy – mówi Krzysztof Harmaciński, wójt gminy Iława. – Przedstawiciele kolei mówili, że jestem upierdliwy, ale nie chciałem odpuścić spraw, które będą miały tak znaczący wpływ na życie mieszkańców.

W SMOLNIKACH dotychczas nie było możliwości przejechania samochodem przez tory – było tylko przejście dla pieszych. Po modernizacji powstanie tam tunel dla samochodów i przejście dla pieszych górą. Dzięki temu będzie można przejechać tamtędy do Katarzynek.

– Prawdziwa rewolucja będzie jednak w ZĄBROWIE – zapowiada wójt. – Perony, na których będą wysiadali pasażerowie, będą w zupełnie innym miejscu niż teraz: koło przedszkola.

Przejazd kolejowy koło tegoż przedszkola zostanie zastąpiony wiaduktem.

– Zmieni się również organizacja ruchu w samym Ząbrowie – dodaje wójt. – Koło cmentarza powstanie minirondo i chodniki dla bezpieczeństwa pieszych.

Natomiast przejazd koło kościoła będzie zlikwidowany. Ruch zostanie przeniesiony na wiadukt koło przedszkola.

Z drugiej jednak strony w obrębie Ząbrowa na drogach gruntowych powstaną dwa wiadukty – małe, ale umożliwiające przejazd nie tylko aut, ale i pojazdów rolniczych.

– Wszystko po to, by rolnicy nie musieli nadrabiać kilometrów przy dojazdach do pól – mówi Harmaciński. – Stary wiadukt w NEJDYKACH pozostanie, ale będzie modernizowany.

Na drodze gruntowej w KAMIONCE, prowadzącej w stronę STRADOMNA, również powstanie wiadukt.


MIASTO IŁAWA:
NIE WIEDZĄ, CO MAJĄ?

Rewolucja w gminie nie przekłada się na centrum Iławy, gdzie ruch samochodowy jest o wiele większy.

Wyczekiwany wiadukt na ulicy Wyszyńskiego, która znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 536 z Sampławy, o który radni nie raz wypytywali burmistrza, nie powstanie w trakcie realizacji wielkiej, kolejowej inwestycji. Nie będzie nawet zaproponowanego przez kolej tunelu dla pieszych!!!

– Polskie Linie Kolejowe proponowały budowę przejścia dla pieszych pod torami – informuje Łukasz Derylak z zespołu prasowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. – Zarządca drogi oraz burmistrz Iławy negatywnie ocenili budowę tunelu dla pieszych pod torami obok istniejącego obecnie przejazdu kolejowego. W związku z powyższym nie zostanie zbudowane to przejście.

Podziemny tunel przynajmniej w połowie rozwiązałby problem mieszkańców, którzy np. wracając z białego kościoła, muszą czekać na otwarcie szlabanów, gdy przejazd jest zamknięty. Zapytaliśmy burmistrza o powody jego niechęci dla tunelu. Okazuje się, że zadziałała tu filozofia „wszystko albo nic”.

– Naszym zdaniem jedynie wiadukt może zapewnić płynność ruchu – twierdzi burmistrz Włodzimierz Ptasznik. – Wybudowanie podziemnego przejścia pod torami wyłącznie dla pieszych nie rozwiązuje problemu.

Jak wylicza Tomasz Radzikowski z Zarządu Dróg Wojewódzkich, przejazd na ulicy Wyszyńskiego jest wyłączony z ruchu przez ponad 12 godzin na dobę! ZDW występował o budowę nadziemnego wiaduktu drogowego. Bezskutecznie.

Kolej sprawdzała możliwości przebudowy tego skrzyżowania. Wyniki były jednak mało optymistyczne.

– Analiza wykazała, że nie ma uzasadnienia ekonomicznego ani technicznego dla budowy wiaduktu drogowego lub tunelu drogowego w miejsce istniejącego przejazdu kolejowego – informuje Derylak z PLK.

Zdaniem kolei, wiadukt drogowy wynosiłby ruch pieszy i samochodowy na około 10 m ponad teren, przysłaniając częściowo przyległą zabudowę, w tym kościół. Konstrukcja obiektu sięgałaby wysokości II-III piętra, co w przypadku jazdy ciężkich pojazdów znacznie pogorszyłoby komfort mieszkańców pobliskich zabudowań.

– Budowa tunelu drogowego spowodowałaby odcięcie sąsiadujących obszarów przemysłowych, ponadto zaistniałaby konieczność budowy ulic komunikujących nowe rejony miasta – dodaje Derylak. – Utrudniony zostałby dojazd do kościoła i centrum. Tunel jednocześnie podzieliłby na dwie części znaczny obszar miasta, stanowiąc barierę blokującą mieszkańcom możliwość sprawnego przemieszczania się. Dodatkowym utrudnieniem byłby ogromny zakres przebudowy sieci podziemnych przebiegających w tym rejonie.

* * *

O zgrozo także na przejeździe kolejowym na wylocie z Iławy do Kisielic (w ciągu krajowej 16-tki) pozostaną szlabany!

– To sprawa gminy wiejskiej – komentuje burmistrz Ptasznik.

Wójt jednak powiedział, że przejazd ten leży na terenie miasta.

– Przejazd leży na terenie miasta, a nie gminy wiejskiej – twierdzi z kolei wójt Harmaciński. – Kolej w ogóle tego z nami nie uzgadniała.

Łukasz Derylak z PLK potwierdza słowa wójta. Jak nam napisał, w sprawie tego przejazdu prowadzono rozmowy z Urzędem Miasta Iławy oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Osobiście poszliśmy do burmistrza z zebraną dokumentacją, by wyjaśnić ten wątek, jednak burmistrz nie chciał z nami rozmawiać, mimo że był w swoim gabinecie. Przez sekretarkę poprosił o przesłanie pytań mailem. Tak też zrobiliśmy.

Pisemną odpowiedź otrzymaliśmy jednak nie od Ptasznika, a od Romana Radtke z wydziału planowania inwestycji i monitoringu urzędu miasta. Oto ona w całości:

„W odpowiedzi na pytanie dotyczące wyjaśnienia, w jakich granicach administracyjnych zlokalizowane jest jednopoziomowe skrzyżowanie drogi krajowej nr 16 (kierunek Iława-Stradomno, będącej we władaniu GDDKiA Oddział Olsztyn) z torami kolejowymi (relacji Warszawa-Gdańsk) informuję, że skrzyżowanie to nie leży w granicach administracyjnych gminy miejskiej Iława. Jednocześnie informuję, że burmistrz miasta nie prowadził rozmów z PKP na temat modernizacji tego przejazdu”.

Efekt jest taki: wójtowi udało się wynegocjować budowę wiaduktów nawet na gruntowych drogach, a na krajowej 16-tce zostaną szlabany! Warto dodać, że to najlepsza droga, która prowadzi z Iławy w kierunku Stradomna i dalej Jędrychowa czy Kisielic i zamknięty przejazd stanowi problem nie tylko dla zwykłego ruchu drogowego, ale też dla pojazdów uprzywilejowanych, takich jak karetki pogotowia czy wozy strażackie.

Ostatnio głośno było o sytuacji, która miała miejsce koło Braniewa, gdzie karetka czekała na zamkniętym przejeździe, a we wsi oddalonej o kilka kilometrów umierało dziecko przygniecione bramką do piłki nożnej.


GMINA LUBAWA

– W Rakowicach na drodze krajowej nr „15” będzie wiadukt drogowy z funkcją przejścia dla zwierząt – informuje nas Ewa Symonowicz-Ginter z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.


GMINA SUSZ

W REDAKACH i SUSZU (wyjazd na Kisielice) również powstaną wiadukty drogowe. Drugi suski przejazd – koło koszar – zostanie zlikwidowany, a na trasę w kierunku Jawt kierowcy będą jeździć nową drogą-łącznikiem od wylotu na Kisielice.

NATALIA ŻURALSKA


Od redakcji:
• wszystkie wypowiedzi burmistrza Iławy Włodzimierza Ptasznika i osób mu podległych, jak również PKP PLK S.A. otrzymaliśmy na piśmie
• co o braku „kolejowej rewolucji” w Iławie sądzą sami mieszkańcy, czytaj w sondzie



Kto by się spodziewał, że w Smolnikach
powstanie tunel podziemny, dzięki któremu
mieszkańcy będą mogli dojechać m.in. do Katarzynek




Na trasie Iława-Stradomno (krajowa 16-tka)
szlabany – a więc i kolejki aut, sięgające czasem
aż do ronda na ul. Sienkiewicza w Iławie – pozostaną!




Wiadukt kolejowy w Nejdykach pozostanie,
ale będzie zmodernizowany




W Rakowicach na krajowej 15-tce
będzie budowany wiadukt drogowy




W Redakach przejazd ze szlabanami
zostanie zastąpiony wiaduktem




Nawet na tej gruntowej drodze w Kamionce
powstanie wiadukt




W Ząbrowie koło przedszkola zostanie
wybudowany wiadukt. Powstaną tam też nowe perony




Przejazd w Ząbrowie w pobliżu kościoła
zostanie zlikwidowany





Na tych drogach gruntowych w Ząbrowie
powstaną dwa wiadukty, by rolnicy mieli
dobry dojazd do pól



– Negocjacje między gminą a koleją w sprawie
przebudowy przejazdów trwały osiem miesięcy

– wspomina Krzysztof Harmaciński, wójt gminy Iława




Przy przejeździe na ulicy Wyszyńskiego
w centrum Iławy zawsze czeka dużo ludzi. Ale!
Burmistrz Włodzimierz Ptasznik odrzucił propozycję
budowy przez PKP podziemnego przejścia dla pieszych.
W efekcie zostaną tu szlabany dla wszystkich
– pieszych i pojazdów


  2011-08-10  

Z komentarzami zapraszamy na forum
Wróć   Góra strony
107057455



REDAKCJA:
redakcja@kurier-ilawski.pl


Zaproszenia: co, gdzie, kiedy?
informator@kurier-ilawski.pl


Biuro Ogłoszeń Drobnych:
ogloszenia@kurier-ilawski.pl


Biuro Reklamy:
reklama@kurier-ilawski.pl


Kronika Towarzyska:
kronika@kurier-ilawski.pl






Pierwsza strona | INFORMACJE | Opinie | Kurier Zdrowia i Urody | Papierosy | CENNIK MODUŁOWY | Ogłoszenia drobne | Ogłoszenia modułowe
Stopka | Wyszukiwarka | FORUM | 
E-mail: redakcja@kurier-ilawski.pl, reklama@kurier-ilawski.pl, ogloszenia@kurier-ilawski.pl
Copyright © 2001-2024 - Kurier Iławski. Wszystkie prawa zastrzeżone.