Nie znasz się na samochodach i jego poszczególnych elementach? Jednym z podzespołów, który ma wpływ na należyte działanie pojazdu jest maglownica. Warto się dowiedzieć czym się charakteryzuje i jakie pełni funkcje, aby w razie potrzeby jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego. Więcej o maglownicach opowie Michał Wilemski właściciel warsztatu AUTO-SERWIS WILEMSKI.
CO TO ZA CZORT...?
Maglownica zwana jest również przekładnią zębatkową. To jeden z typów klasycznej przekładni kierowniczej, którego zadaniem jest przenoszenie ruchu, jaki wykonujemy kierownicą na ruch mechanizmu zwrotniczego. Dzięki temu koła pojazdu skręcają.
Maglownica jest zatem najważniejszą częścią układu kierowniczego, dlatego ma kluczowe zadanie podczas kierowania samochodem. Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych mechanizmów w samochodzie i bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo podróżnych.
KIEDY DO WARSZTATU?
Samochody nie mają łatwo, szczególnie te poruszające się po drogach lokalnych, bo w wielu miejscach są w fatalnym stanie. Dlatego podzespoły jezdne, w tym maglownica, o wiele szybciej się zużywają.
Przez nierówności i przeszkody, które auto pokonuje na drodze dochodzi do obciążeń i naprężeń, które mają negatywny wpływ na funkcjonowanie całego samochodu, a zwłaszcza zawieszenia jezdnego.
W momencie gdy słyszymy stukot w okolicach kół, albo gdy zauważymy wycieki, bądź coraz trudniej nam utrzymać kierownicą pożądany kierunek, powinniśmy szybko dotrzeć do mechanika.
Serwis samochodowy Michała Wilemskiego od 20 lat naprawia przekładnie kierownicze, a więc ma spore doświadczenie. Oprócz maglownic jako specjalizację ten lokalny serwis wybrał też regenerację wałów napędowych. Zakład został wyposażony w specjalistyczne urządzenia do tego typu napraw. To jedyny warsztat w Iławie, który wykonuje tego typu naprawy.
CO WPŁYWA NA
ZUŻYCIE MAGLOWNIC?
Najczęstszą przyczyną uszkodzeń układu kierowniczego są drobne, a przez to nierzucające się w oczy wycieki płynu wspomagania. Są one spowodowane korozją elementu uszczelniającego. Naprawa polega na wymianie zestawu uszczelnień oraz szlifowaniu skorodowanej części listwy kierowniczej.
Drugą często spotykaną usterką są luzy w przekładni kierowniczej. Te najczęściej są spowodowane również korozją elementu listwy, ale także dużym zużyciem przekładni z powodu przebiegu.
Spotykamy również takie objawy uszkodzeń jak całkowity brak wspomagania, drżenie koła kierownicy podczas skręcania, hałas układu podczas jazdy.
Przekładnie kierownicze są elementami bardzo trwałymi. Potrafią działać sprawnie nawet 500 tys. kilometrów, a nawet dwadzieścia lat. Jednak wystarczy, że nawali jeden ich słaby punkt i wtedy proces niszczenia następuje natychmiast, w przeciągu nawet 1 miesiąca.
Chodzi o osłonę gumową, czyli harmonijkę przekładni, która pod wpływem starzenia się ulega pęknięciu i przez te pęknięcie dostają się do przekładni zanieczyszczenia, głównie piasek i woda. Aby tego uniknąć należy systematycznie, najlepiej raz w roku, sprawdzać ten element, aby uniknąć w przyszłości zbędnych kosztów.
REGENERACJA? CZY
OD RAZU WYMIANA?
Niestety wymiana maglownicy na nową jest zazwyczaj bardzo droga. Dlatego rzadko montuje się takie nowe podzespoły i zazwyczaj przekładnię poddaje się regeneracji.
Biorąc pod uwagę uszkodzenia z jakimi się spotykamy podczas naprawy, są one bardzo różne i zależą od stopnia zużycia przekładni oraz stopnia zaniedbania, czyli tego jak długo użytkownik samochodu jeździł z uszkodzoną przekładnią.
Często przekładnie z większym przebiegiem są łatwiejsze do naprawy niż te z przebiegiem mniejszym, ale zaniedbane. Dlatego nie warto zwlekać z naprawą i jeżeli są jakiekolwiek symptomy wskazujące na uszkodzenie, należy sprawdzić układ kierowniczy, a zwłaszcza maglownicę.
W porę kompleksowa naprawa przy użyciu wysokiej jakości części daje szansę na długą i bezproblemową dalszą eksploatację.
JAK DBAĆ?
Unikajmy dziurawych dróg. Jeśli już musimy się po nich poruszać, to lepiej wolniej, niż szybciej. W ten sposób nie zepsujemy drążków ani ich końcówek.
Raz na jakiś czas sprawdzajmy też geometrię. To naprawdę ważne, bo rozregulowana powoduje, że auto jeździ nie tylko krzywo, ale i coraz bardziej się psuje.
Sprawdzajmy stan opon, ich nierównomierne zużycie bardzo często wskazuje na awarię układu kierowniczego.
Nie kręćmy kierownicą podczas postoju. Lepiej zaparkować „na kilka razy” niż zniszczyć samochód.
NAPRAWA PO CAŁOŚCI
ALBO SAM MECHANIZM
Zazwyczaj mechanikowi zostawiamy cały samochód do naprawy (tak jak stoi). Czasem jednak do warsztatu przywozimy samą część lub podzespół do naprawy. Na specjalne życzenie można zlecić naprawę tylko samej przekładni. Ale! Usługa może być wykonana kompleksowo, nie narażając kierowcy na „spychologię” w razie reklamacji.
Ważne, by przy okazji usunąć wszystkie usterki mechanizmu, dlatego kierowca otrzymuje sprawdzoną i gotową do montażu przekładnię kierowniczą, oczywiście z gwarancją. Koszt naprawy to około 500 złotych.
notowała:
MARIKA ZENOWICZ
Auto-Serwis Wilemski
Iława, ulica Piaskowa
Michał Wilemski
kom. 698-753-294