JEDZIESZ NA NARTY ZA GRANICĘ?
Sprawdź przede wszystkim koła, żeby nie mieć kłopotu. Najpierw należy przyjrzeć się bieżnikowi. Polscy kierowcy rzadko zwracają uwagę na jego wysokość. Wynika to stąd, że przepisy pozwalają na podróżowanie prawie na łysych oponach, bez względu, czy są to zimówki czy letnie. W innych krajach wysokość bieżnika dla opon zimowych jest precyzyjnie określona i wynosi od 3 mm np. w Skandynawii do 4 mm innych krajach. W Niemczech i Szwajcarii w ogóle nie ma obowiązku posiadania zimowego ogumienia, ale jeśli z powodu jego złego stanu zatamujemy ruch, musimy liczyć się z dotkliwą karą.
Informowaliśmy o karach za niezgodne z przepisami odważniki do wyważania kół. Ten szczegół również należy skontrolować. Jeśli policja przyłapie nas z ołowianymi odważnikami, jedynym sposobem na uniknięcie sankcji jest usunięcie odważników na miejscu (przy policjancie) i kontynuowanie podróży z niewyważonymi kołami.
SMARUJ, SMARUJ ZAMEK!
Chwilowe ocieplenie to dobry czas, by przesmarować uszczelki środkiem na bazie silikonu. Jeśli mieliśmy problem z zamkami, powinniśmy zakonserwować je odmrażaczem ze środkiem smarnym.
Jeżeli zapomnimy, będziemy zmuszeni zastosować inne środki: * zamek możemy odmrozić podgrzanym przez zapalniczkę metalowym trzpieniem klucza. Gdy klucza nie uda się włożyć za pierwszym razem, należy czynność powtórzyć, * zamek możemy ogrzać przykładając gorącą wodę w termoforze czy butelce, * jeśli mamy dostęp do prądu, to do ogrzania możemy użyć suszarki, * na rynku dostępne są także elektryczne odmrażacze do zamków w formie breloka do kluczy.
Uwaga! Nie polecamy zwykłych odmrażaczy na bazie alkoholu, które wypłukują smar wewnątrz zamka.
TO NIE AWARIA. TO MRÓZ!
Spora część kierujących zgłasza problemy ze zmianami biegów. Najczęściej informują, że lewarek ciężko wchodzi.
Dzieje się tak dlatego, że pod wpływem mrozu zwiększa się lepkość oleju w skrzyni biegów, a powstający z tego powodu opór utrudnia zmianę przełożeń. Po pierwszych kilometrach opór powinien ustępować. Należy jednak pamiętać, że olej w skrzyni nie rozgrzewa się do takich temperatur, jak w silniku, dlatego problem ze zmianą biegów może występować dość długo. Jeśli pokonujemy krótkie odcinki to niedogodności ustąpią dopiero wraz z nadejściem dodatnich temperatur.
Rozwiązaniem może być wymiana oleju. Pomimo, że producenci nie zalecają okresowych wymian – warto rozważyć taką ewentualność, ponieważ z czasem dochodzi do jego utlenienia i dodatki uszlachetniające tracą swoje właściwości.
ZIMA JAK WYZWANIE
Jest grupa kierowców, która nigdy nie widziała prawdziwej zimy. Przez ostatnie lata śnieg padał sporadycznie, a dodatnie temperatury momentalnie go roztapiały. Dla na przykład młodego 20-letniego kierowcy zima 2018/19 jest przełomowym wyzwaniem.
Bardziej doświadczonym również przypominamy: * za jazdę nieodśnieżonym samochodem możesz dostać nawet 500 zł mandatu, * za odśnieżanie z włączonym silnikiem grozi kara do 300 złotych.
Zakładamy, że przed nadejściem zimy sprawdziłeś: akumulator, płyn chłodniczy i hamulcowy, układ zapłonowy, ogrzewanie, światła, hamulce, wycieraczki i płyn do spryskiwania szyb, a opony zimowe nie leżą w garażu.
Jeśli wybierasz się w dalszą podróż: * obserwuj prognozę pogody, * miej naładowany telefon komórkowy, * zabierz koc, wodę mineralną, suchy prowiant, podstawowe narzędzia, jaskrawą kamizelkę, * przydadzą się: saperka, zapałki i latarka.
DAJCIE ZNAĆ!
Macie swoje inne przemyślenia?
O czymś jeszcze zapomnieliśmy?
O czym warto pogadać? Podpowiadajcie, zaglądajcie.
Porozmawiamy, pomożemy: Auto-Części-Woźnicki.
dla ProfiAuto opracowanie:
JAROSŁAW SYNOWIEC